نشست بررسی و نقد دیدگاه پولطلا- بخش دوم

نشست بررسی و نقد دیدگاه پولطلا- بخش دوم

نشست بررسی و نقد دیدگاه پولطلا- بخش دوم

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از کارمندان دزدی می‌کند

 18 آبان نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «پولطلا» از سوی انجمن‌ اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری خبرگزاری رسا و پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام محمدحسین متولی امامی رییس مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی به ارائه طرح «پولطلا» پرداخت و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان و حجت الاسلام جواد محقق‌نیا مدرس حوزه و دانشگاه به نقد و بررسی این طرح پرداختند. گزارش بخش نخست این نشست پیش‌تر منتشر شد و در ادامه بخش دوم این گزارش برای مخاطبین گرامی به رشته تحریر درآمده است.

 

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

 

حجت الاسلام والمسلمین موسویان در بخش دیگر این نشست با بیان اینکه ما هم تعصبات حوزوی، دینی و اسلامی داریم گفت: وقتی هم از پول اعتباری ژاپن نام می بریم منظور این نیست که اقتصاد ژاپن در همه جهات الگوی ما باشد، بلکه صرفا خواستیم بگوییم که ممکن است پول اعتباری باشد و هیچ یک از این مشکلاتی را که شما شمردید نداشته باشد و ابدا صحبت از این نبود که نظام اقتصادی ژاپن و یا آمریکا را بیاییم اینجا پیاده کنیم که شما بفرمایید پس احتیاجی به شورای فقهی نیست و یا احتیاجی به اقتصاددانان مسلمان نیست و برویم چند اقتصاددان آمریکایی وارد کنیم.

مقصود این بود که در ذات پول اعتباری تورم نخوابیده است و پول می تواند اعتباری محض باشد و هیچ پشتوانه طلا و نقره هم نداشته باشد و در عین حال تورم هم نداشته باشد. دنیا این مساله را ثابت کرده است و به نظام مالی دولت ها و حاکمیت ها برمی گردد. این موضوع حتی در ایران هم اثبات شده است؛ ما که هر سال چهل درصد تورم در ایران نداریم، بعضی سال ها هشت درصد، دوازده درصد و بیست درصد هم بوده است. سال هایی که دولت از انضباط مالی برخوردار بوده است، ما تورم پایین تری را شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به کلیپی که توسط موسسه متا در ابتدای نشست از سخنرانی رئیس جمهور حسن روحانی پخش شد، گفت: با بازگشت به سال 96 متوجه خواهید شد، تظاهراتی که سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری در خیابان ها راه انداخته بودند و زمینه سوء استفاده های مختلفی را ایجاد می کرد، برای حاکم جامعه اسلامی راهی باقی نمی گذاشت.

همان موقع من یادم هست که بحث می شد برداشت این حجم پول از بانک مرکزی چه بازتابی را خواهد داشت؛ اما در نهایت تصمیمات حاکمیت، بر این بود که برای حفظ مصالح اجتماعی و خواباندن اعتراضات، این افزایش حجم نقدینگی عیبی ندارد.  

 

درهم و دینار ربطی به اسلام ندارند

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: خیلی خلاصه عرض می کنم و خیال شما را راحت می کنم که پولی با عنوان پول اسلامی نداریم. درهم پولی ایرانی بود که شاید هزار سال قبل از اسلام در ایران فنقی ها آن را طراحی کردند و تصاویر سلاطین ایرانی را نیز روی آن ضرب می کردند و اعراب قبل از اسلام به جهت ارتباط های تجاری که با ایرانی ها داشتند، با درهم مبادله می کردند چراکه قسمت شرقی جزیرة العرب آن روز فاقد موقعیتی اقتصادی بود که خودش صاحب پولی مستقل باشد.

قسمت غربی جزیرة العرب نیز به جهت ارتباطی که با رومی ها داشت با دینار که پولی رومی و با سابقه هزار ساله قبل از اسلام بود، معامله می کردند و در زمان پیامبر(ص) و همه خلفاء همین پول ها محور معاملات بود. به زمان امیرالمومنین(ع) هم که رسید ایشان خواستند تغییراتی در پول ایجاد کنند که طبق نقل ها تغییرات ایشان در اصل درهم و دینار نبود بلکه در عکس ها بود.

در کتاب پول و نظام های پولی چاپ جامعه مدرسین این نقل آمده است که حضرت امیر(ع) قصد داشتند تصویر شاهان رومی و ایرانی را حذف کنند و به جای آن کلمه لااله الا الله و کلمات مذهبی ضرب بکنند اما متاسفانه به جهت اینکه حکومت حضرت ادامه پیدا نکرد و مصادف با جنگ های متعددی شد، موفق به این کار نشدند.

این طرح تا زمان عبدالملک بن مروان رها شد و در زمان او هم نه به عنوان پول اسلامی بلکه به جهت گستردگی کشور اسلامی و پیدایش انواع دراهم و دنانیر با عیارها و وزن های مختلف که موجب گم شدن عیار و وزن اصلی شده بود، خلیفه وقت یعنی عبدالملک بن مروان گروهی تشکیل داد تا وزن و عیار درهم و دینار اصلی را پیدا کنند و بعد به ضرابخانه ها دستور داد تا مطابق آن سکه ها، درهم و دینار جدید ضرب کنند.

از آنجا که زمان امامت امام باقر(ع) هم بود، حضرت در این امر نفوذی داشتند و دستور دادند که عکس های آنها نیز باید تغییر کند و از آن موقع تحت عنوان دینارهای اسلامی که در حقیقت مربوط به خلفای مسلمان است و نه پول اسلامی، این سکه ها ضرب شدند. بنابراین ما نباید روی این درهم و دینار تعصب داشته باشیم به عنوان پول اسلامی زیرا این پول ها هیچ ربطی به اسلام ندارند.

 

پیام پول اعتباری حذف واسطه کالایی به وسیله کاغذ است

وی افزود: پول اعتباری امروز برای مردم دنیا یک پیامی دارد و آن این است که ای مردم! شما برای حل واسطه مالی مجبور بودید صدها و هزاران تن طلا را از ثروت جامعه برای پول کنار بگذارید که من این مشکل را با کاغذ حل کرده ام به شرطی که دولت های شما انضباط مالی داشته باشند. در این فرض چرا ما باید برگردیم به دورانی که گره را با دندان باز می کردند حال آنکه خیلی راحت می توان با دست باز کرد؟

پیام پول اعتباری امروز این است که من واسطه گری کالاها در معاملات را با یک کاغذ می توانم حل کنم، چرا شما طلا را که امروزه ثروتی است با کاربردهایی بسیار مهم تر از پول، برای واسطه گری در مبادلات فدا می کنید. همین کاغذ را صراف های زمان ائمه معصومین(ع) نیز استفاده می کردند و رسید می دادند. در نتیجه وقتی می توان کارکردها و وظایف پول را به کاغذ منتقل کرد احتیاجی به طلا نیست.

 

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

 

پول صرفا یک تسهیل کننده مبادله است و تقدسی ندارد

در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر محقق نیا با ابراز تردید نسبت به فهم معنا و تعریف واقعی پول توسط ارائه دهنده گفت: پول در واقع واسطه مبادله است، یعنی هرآنچه که مبادلات را تسهیل می کند. ما در اقتصاد کالایی شاید نیاز باشد، 499 معامله انجام دهیم تا به آن کالای مورد نیاز برسیم در حالی که پول اعتباری همه این واسطه ها را حذف می کند و در یک معامله خلاصه می کند. بنابراین پول صرفا یک واسطه مبادله است که تقدسی ندارد و تعبیر خواتیم الله موجود در روایات نیز محملی غیر از مدعای ارائه دهنده دارد.

 

اگر نرخ ذخیره قانونی 100% باشد دیگر خلق پول نخواهیم داشت

وی با اشاره به این نکته که شرع هم در معاملات به دنبال چیزی است که عقل و عرف می پذیرد، گفت: نکته اصلی که باعث شده این آقایان به دنبال این نظریه بروند بحث خلق پول است و اینکه پول اعتباری دارای امکان خلق توسط انسان است. مساله خلق پول راه کارهای دیگری نیز دارد و انحصار در پولطلا ندارد.

اگر نرخ ذخیره قانونی را صد در صد بگذاریم دیگر خلق پولی نخواهیم داشت و دلیلی ندارد که به قرون ما قبل وسطی بازگردیم به این بهانه که در زمان پیامبر(ص) اینگونه بوده است. بزرگانی که آقای متولی امامی به فتاوای ایشان استناد می کند همچون مرحوم آیت الله بهجت، اصلا شخصیت حقوقی جدید و بانک را قبول ندارند در حالی که قطعا با این دیدگاه نمی شود جامعه امروزی را اداره کرد. 

خلق پول به خاطر نرخ ذخیره قانونی است که بانک مرکزی می گیرد و اگر آن نرخ کمتر از صد باشد باعث خلق پول می شود. کسانی که ضریب تکاثری اقتصاد پولی را خوانده باشند این مباحث را متوجه می شوند که اگر نرخ ذخیره قانونی دستکاری شود خلق پول کم و زیاد می شود.

 

مکانیزم معیوب تسهیلات در اقتصاد ایران عامل خلق پول است

در برخی از کشورهای دنیا همچون کانادا، نیوزیلند و استرالیا نرخ ذخیره قانونی صفر است اما خلق پول بی نهایت نیست در صورتی که همه جا این نکته مطرح است که اگر نرخ ذخیره قانونی صفر باشد خلق پول بی نهایت می شود. چرا در اقتصاد این کشورها نرخ ذخیره قانونی موجب خلق پول نشده است؟ زیرا اخذ وام یکی از عوامل خلق پول است و در این کشورها وام گرفتن قاعده مند است و شخص متقاضی برای گرفتن وام باید مالیات بدهد.

بنده دوستی در فرانکفورت آلمان دارم که روی یک تاکسی کار می کند، او می گوید که از چهار چرخ تاکسی دو تای آنها برای دولت کار می کند و یکی برای هزینه ها و دیگری هم برای من کار می کند، یعنی از چهار چرخ تاکسی یکی برای من می چرخد. چون افراد در آن کشورها مالیات می دهند و انضباط مالی و شفافیت کامل وجود دارد، خلق پول اتفاق نمی افتد. بنابراین اینکه در اقتصاد ایران شاهد خلق گسترده پول هستیم دلیل دیگری دارد و آن مساله مکانیزم پرداخت و دریافت وام است.

 

خلق پول و مالیات تورمی نتیجه عدم شفافیت اقتصادی است

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه‌کار جلوگیری از خلق پول، پولطلا نیست، تصریح کرد: برای جلوگیری از خلق پول اولا باید شفافیت اقتصادی داشته باشیم زیرا اگر دولت شفافیت مالی داشته باشد و از ثروتمندان مالیات می گرفت مجبور نمی شد با مالیات تورمی از مردم پول بگیرد.

امروز تورم نوعی مالیات است در کشور ما چون شفافیت وجود ندارد و قادر به دریافت مالیات نیستیم بنابراین با تورم مالیات گرفته می شود؛ کاری که در کشورهای غربی طور دیگری دنبال می شود. به هر حال دولت مجبور است برای هزینه های خود فکری کند، ما در خلاء زندگی نمی کنیم، این دولت چهار میلیون کارمند دارد، حقوق اینها را از کجا بیاورد؟ و از طرفی همانطور که حاج آقای موسویان اشاره کردند 80 درصد سپرده ها متعلق به 5 درصد مردم است.

وی افزود: 260 هزار میلیارد تومان بانک در سال 96 به سپرده ها سود داده است که 200 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پنج درصد از مردم است و 60 هزار میلیارد آن متعلق به 95 درصد مردم است. پس این پول متعلق به ثروتمندان است که دولت برای حقوق دادن به کارمندان مجبور به اخذ مالیات از این سپرده هاست. اگر فردا آقای متولی امامی رئیس جمهور شود حاضر می شود که یک نفر از این افراد را اخراج کند؟!

آموزش پرورش مبلغ 40 هزار میلیارد تومان در سال بودجه می خواهد و همه هم شعار آموزش رایگان می دهیم. من موافق آقای روحانی و شرایطی که این دولت ها ایجاد کرده اند نیستم اما باید چاره ای اندیشید نه اینکه نظریه ای بدهیم که در نتیجه آن همه چیز قفل شود تنها به بهانه اینکه خلق پول صورت می گیرد. شما اگر رئیس بانک مرکزی باشید می توانید با کنترل نرخ ذخیره قانونی، رشد خلق پول را صفر کنید.

 

زکات در پول اعتباری هم ممکن است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این اشکال که با صد در صد شدن نرخ ذخیره قانونی بانکی هم وجود نخواهد داشت، گفت: همین امروز موسسات مالی و اعتباری هستند که حساب جاری ندارند و در نتیجه خلق پول هم ندارند. من موافق این شرایط نیستم اما از کجا می گویید بانک و موسسات مالی و اعتباری با کنترل نرخ ذخیره قانونی، وجود نخواهند داشت.

استدلالات مدعیان پولطلا بسیار آبکی و سست است که انسان تعجب می کند! مگر حضرت امیر(ع) بر روی اسب زکات نبستند؟ شما به این جهت که با حذف پول های طلا و نقره سفره زکات جمع شده است این بحث را مطرح می کنید درحالی که زکات در پول اعتباری هم ممکن است و بنده در این رابطه مقاله دارم و اخیرا هم فقهایی داشتیم همچون آیت الله منتظری و مرحوم آیت الله شاهرودی که قائل به زکات در پول اعتباری بوده اند.

در یک ماه رمضان بنده در درس آیت الله شاهرودی(ره) شرکت کردم که در آن جلسات ایشان زکات در پول اعتباری را به شش دلیل اثبات کردند و بنده نیز این ابحاث را تبدیل به یک مقاله علمی پژوهشی کردم و چاپ شد. مگر 2.5 درصد از درهم و دینار در این شرایط برای فقرا کفایت می کند؟ 2.5 درصد در آن شرایط تشریع شده است و شاید امروز این رقم تغییر کرده باشد که در زمان حضور امام عصر(عج) این رقم قابل تغییر است و ولی فقیه هم می تواند آن را در صورت صلاحدید تغییر دهد.

 

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

 

دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام متولی امامی با طرح این ادعا که برنده نوبل اقتصادی دنیا و تعداد زیادی از اقتصاددانان مسلمان طرفدار پول طلا هستند، گفت: استیگلیتز برنده نوبل اقتصادی می گوید تنها راه مقابله با فساد پولی و بانکی که در جهان ایجاد شده است، بازگشت به پول طلا است. الان اداره اوقاف کویت بیش از ده جلد کتاب در پول طلا چاپ کرده است و یکی از ایالت های مالزی دارد به سمت پول طلا می رود و همچنین تراکنش های طلایی در امارات ایجاد شده است.

وی با تکرار ادعای دزدی بانک ها و دولت از اموال مردم گفت: دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می کند و حتی قیمت اموال غیر نقد مردم هم که بالا می رود، کاذب است زیرا وقتی شخص به بازار مراجعه می کند برای خرید کالا باید قیمت بالاتری بپردازد، بنابراین دارایی او ارزش پیدا نکرده است.

همچنین با مقایسه تاریخ هفت هزار ساله پول طلا و تاریخ دویست ساله پول اعتباری، می بینیم که امروز هشت نفر در جهان به واسطه خلق پول به اندازه نصف مردم جهان پول دارند. ذات پول اعتباری نوسان است در حالی که قیمت طلا از هر انس 35 دلار به 1500 دلار رسیده است و اینکه تورم کشورهایی همچون ژاپن و آلمان صفر است دلیل بر ثبات قیمت پول آنها نیست چون شما قیمت آن را با دلار می سنجید در حالی که خود دلار در حال نوسان است.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با اشاره به اینکه طلا مطلوبیت بین المللی  دارد گفت: ما در زمان آقای احمدی نژاد دوبار نفت دادیم و در ازای آن طلا گرفتیم و تبادل طلایی داشتیم. همین الان برخی از کشورهای جهان اسلام به جهت مسائل امنیتی دارند با ما طلایی مبادله می کنند.

در برخی کشورهای دنیا همچون امارات امکان تراکنش دیجیتالی طلا وجود دارد، در ایران هم سال 96 بانک مرکزی اعلام کرد که امکان تراکنش طلایی وجود دارد. مدیر گروه دانشکده اقتصاد دانشگاه استانبول محمد اشرف طرفدار پولطلا است و در مالزی گروه پولطلا دارند. همه کشورهای عربی و جهان اسلام اهمیت پولطلا را فهمیده اند اما ما هنوز داریم از این سیستم فشل و ظالمانه دفاع می کنیم.  

وی در پاسخ به اشکال عدم خصوصیت طلا و نقره در روایات گفت: خود طلا و نقره در بیان معصومین(ع) خصوصیت داشته اند و به همین جهت زکات را منحصر در خصوص سکه های طلا و نقره کرده اند به خلاف احکام حمل و نقل که در آنها چهارپایان خصوصیت ندارند. اضافه شدن اسب در برخی روایات به موارد زکات هم از باب حکم حکومتی بوده و نه احکام اولیه ای که تنها بر 9 چیز زکات بسته شده است.

 

عمر ابراهیم وادیلو در اسپانیا پولطلا ضرب می‌کند

حجت الاسلام متولی امامی در پاسخ به این نقد که در زمان امیرالمومنین(ع) هم رسید وجود داشته، گفت: این رسیدها همانند چک های امروزی خلق و محو می شدند اما با سیستم خلق پول این پول ها در بازار می مانند. خداوند متعال به همین جهت نگذاشت علم کیمیا در دنیا عمومی شود تا پول ها بی ارزش نشوند. عمر ابراهیم وادیلو در اسپانیا پولطلا ضرب می کند و در مصاحبه ای می گوید که فقط آقای خامنه ای می تواند پول را طلا کند چون نظام سیاسی آن را در اختیار دارد.   

 

3500 تن طلا در بانک مرکزی دپو شده است

وی در پاسخ به این شبهه که خلق پول و نظام پول اعتباری در نظام ولایت فقیه اتفاق می افتد، گفت: ولایت فقیه هم باید در چارچوب اسلام حرکت کند و در حکومت تحت امر او نباید به هر بهانه ای همچون مسکن مهر یا افزایش تولید پول چاپ شود و از ارزش دارایی مردم در سراسر ایران کاسته شود. طبق آمار خود بانک مرکزی، 3500 تن طلا در بانک مرکزی دپو شده است و دولت اگر کمبود نقدینگی دارد باید از ذخایر خود تامین کند نه اینکه مثل روزنامه پول چاپ کند و از ارزش دارایی مردم بکاهد.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با بیان اینکه پول دیجیتال طلا و کارت اعتباری پولطلا امکان به روز شدن پولطلا را فراهم می کند، گفت: اگر پول طلا شد قدرت بی نظیری در برابر دلار پیدا می کند و امکان تحریم آن هم وجود ندارد و با انتقال یک قطعه طلا به محورهای مقاومت می توان در آن مناطق جنگید بدون اینکه این گردش مالی در سیستم بانکداری جهان قابل رهگیری باشد.

 

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

 

آیا نقره هم که به ادعای شما پول اسلامی است، ثبات قیمت دارد؟

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان این پرسش را مطرح کرد که طلا ممکن است در بلند مدت نسبت خود را با کالاها تقریبا حفظ کند اما آیا نقره هم همینطور است؟ و اظهار داشت: بر اساس ادعای شما، نقره به تعبیر روایات از خواتیم الله است پس چرا قیمت آن شصت برابر نسبت به صدر اسلام کاهش پیدا کرده است؟ ثبات نسبت طلا در برابر کالاها به جهت کمیابی طلا است و نه خصوصیت خواتیم الله بودن آن و الا نقره هم در آن روایات جزء خواتیم الله است.

در صدر اسلام به ازاء هر 10 درهم به وزن 2.96 گرم یک گوسفند خریداری می شد و الان شما ببینید نقره چه میزان می ارزد و با درهم آن روز چه قدر می توان امروز گوسفند خریداری کرد! نسبت به طلا هم بنده قبول دارم که در بلند مدت ارزش خود را تقریبا حفظ می کند ولی آیا در کوتاه مدت هم همین‌طور است؟

جناب حاج آقای محقق نیا مدتی در بانک رفاه عضو هیئت مدیره بودند و از این موضوع اطلاع دقیق دارند. بانک رفاه در یک بازه زمانی طبق ایده شما سپرده طلا گرفت و بعد همان طلا را قرض داد که تبدیل به یک مصیبتی بزرگ شد زیرا معاملات روزمره کوتاه مدت، روزانه، هفتگی و ماهانه اند و حفظ ارزش در بلند مدت فایده ندارد.

کسانی که از بانک های دیگر تسهیلات سود دار 22 درصدی گرفته بودند به راحتی می توانستند قسط خود را پرداخت کنند اما کسانی که قرض الحسنه طلایی از بانک رفاه گرفته بودند، بیچاره شدند چراکه سکه یک میلیونی در زمان دریافت تسهیلات، دو میلیون و پانصد هزار تومان بالا رفته بود و در ادامه این افراد ورشکست، ناچار به بانک مرکزی و قوه قضائیه شکایت می کردند که من اگر تسهیلات سود دار می گرفتم خیلی بهتر از این بود و این وام که تنها اسمش قرض الحسنه بود، الان ما را بیچاره کرده است.

 

نوسان قیمت هر انس طلا از 600 دلار به 1800 دلار و سپس 900 دلار تنها در عرض 3 سال

وی با اشاره به مبادله نفت در برابر طلا در زمان آقای احمدی نژاد گفت: در آن زمان قیمت هر انس طلا 600 دلار بود که در عرض سه سال به 1800 دلار در هر انس رسید و بعد دوباره به 900 دلار بازگشت. این مطلب بیانگر نوسان قیمت دلار نیست زیرا تورم دلار نسبت به سبد 500 تایی کالاها و خدمات واقعی در طی 50 سال کاملا قابل استخراج است.

این در حالی است که رابطه کالاها با طلا در همین دنیای امروزه از یک به یک رسید به یک به سه و دوباره برگشت به یک به دو. اینکه خلق پول خطاست؛ بنده قبول دارم اما این ربطی به پول اعتباری و یا پول طلا ندارد. مثل این است که شما بگویید در اتوبان قم ـ تهران هر روز 10 نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کنند و تنها راه حل بازگشت به جاده قدیم است. راه حل جاده قدیم نیست، راه حل شناسایی نقاط حادثه خیز، بهسازی جاده و وسائل نقلیه است.

 

طلا و نقره در کوتاه مدت ثبات قیمت ندارند و به درد معاملات نمی‌خورند

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه مطالعه نوسانات قیمت طلا نسبت به کالاها و خدمات نشان می دهد قیمت طلا حتی در صدر اسلام هم در مقابل کالاها و خدمات ثابت نبوده است، گفت: در بررسی صدر اسلام اگر به زمان خلافت خلیفه دوم نگاه کنیم، از جمله خطبه هایی که او در آغاز خلافتش خواند مضمونش همین بود که مقدار دیناری که مبنای محاسبه دیه در زمان پیامبر اکرم(ص) بود با امروز متفاوت است زیرا قیمت دینارهای آن زمان با امروز متفاوت است و اگر بخواهیم دیه انسان را با ارزش واقعی دینار امروز نسبت به کالاهای واقعی در نظر بگیریم باید بیست و پنج درصد دیه را نسبت به پول طلا و پنجاه درصد هم نسبت به پول نقره افزایش دهیم.

خلیفه دوم مثال می آورد که در زمان رسول خدا(ص) با صد دینار چه میزان شتر و گوسفند می شد خرید اما الان با آن مقدار درهم و دینار نمی توان این میزان شتر و گوسفند خرید و همان موقع خلیفه دوم دستور می دهد که ملاک محاسبه دیات نرخ جدیدی از درهم و دینار باشد و 25 درصد نسبت به دینار و 50 درصد نسبت به درهم افزایش قیمت می دهد.

این جریان تاریخی نشان می دهد که ارزش درهم و دینار حتی در همان صدر اسلام هم ثابت نبود. نکته این افزایش قیمت هم رشد نقدینگی بود که بر اثر فتوحات مسلمین رخ داده بود، زیرا درهم و دینار از سراسر بلاد اسلامی به مرکز فرماندهی مسلمین یعنی مدینه منتقل شده بود که در نتیجه نقدینگی رشد کرد شبیه پدیده خلق پول، در نتیجه رخداد قیمت همه کالاها تغییر کرد.

مقریزی که از مورخین قرون اولیه اسلام است و دوره پول اعتباری را ندیده است، در کتاب تاریخش یک لیست بلند از کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم در آن زمان را فهرست می کند که به طور مثال قیمت شتر و یا سایر کالاهای دیگر چه میزان کاهش ارزش پیدا کردند. این گزارش تاریخی مربوط به زمان خلیفه سوم است یعنی در یک دوره سی ساله چه میزان نوسانات قیمت هم نسبت به دینار و هم نسبت به درهم صورت گرفته است. بنابراین طلا و نقره از آنجا که نسبت خود را با کالاها و خدمات در کوتاه مدت حفظ نمی کنند، به درد معامله نمی خورند.

 

تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می‌کند

 

تنها نقطه امید اصلاح اقتصاد ایران، فقط بانک است

همچنین حجت الاسلام محقق نیا در پاسخ برخی اشکالات حضار با بیان اینکه اگر ولی فقیه فرمان دهند نرخ ذخیره قانونی باید صد باشد تمام مشکلاتی که به پول اعتباری نسبت دادید، حل خواهد شد، گفت: همین الان نرخ ذخیره قانونی حساب های دولتی صد است و اگر در همه حساب ها این نرخ صد باشد هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی همچنین در پاسخ به ادعای جرثومه فساد بودن بانک، به تاریخچه ایجاد بانک اشاره کرد و گفت: انقلاب صنعتی با ایجاد بانک پدید آمد و بانک موجب رشد صنعت شد. بانک همچون اسلحه، یک ابزار است که اگر خوب از آن استفاده شود خوب است و اگر بد از آن استفاده شود بد است. اگر اینطور باشد باید بگوییم موشک هم جرثومه فساد و عامل کشتار بشر است! بله هست اگر دست هیتلر و صدام باشد.

نه حوزه و نه دولت نفهمیدند که بانک چیست و چه قابلیت هایی دارد. تنها نقطه امید اصلاح اقتصاد ایران، فقط بانک است، چون دولت فشل است و ما سرمایه گذار خارجی نداریم. سالی 800 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی منابع جدید تولید می شود که معادل است با 80 میلیارد دلار که برابر است با 80 پتروشیمی. اگر 80 پتروشیمی در ایران ساخته شود، تمام تحریم ها یک ساله برداشته می شود.

برخی با ناآگاهی با بانک مبارزه می کنند در حالی که متوجه نیستند بدون بانک نمی شود زندگی کرد، زیرا به وسیله بانک است که منابع کوچک به بنگاه های بزرگ متصل می شوند. انقلاب اقتصادی بدون بانک به وجود نخواهد آمد و با ایده شما نیز همه چیز در اقتصاد قفل می شود زیرا پس انداز شکل نخواهد گرفت.

 

به مرحوم آیت الله حائری هم گفتم ایده شما را قبول ندارم

حجت الاسلام و المسلمین موسویان ضمن بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله حائری شیرازی، گفت: ایشان یک مرتبه به بانک مرکزی دعوت شدند برای ارائه همین ایده پولطلا که بعد از ارائه دو ساعته خود در پاسخ اشکالات متخصصان بانک مرکزی، به بنده اشاره کردند و گفتند از این سید بپرسید که من هم خندیدم و گفتم بنده که خودم کلی سوال در رابطه با این ایده دارم باید از چه کسی بپرسم! بعد از این هم، یک جلسه دیگری در وزارت اقتصاد تشکیل شد که بنده در ابتدای جلسه عرض کردم حاج آقا! من ایده شما را قبول ندارم و پاسخگوی سوالات دوستان هم نیستم.

 

احدی از فقهاء را پیدا نمی کنید که پول اعتباری را به عنوان مال و واسطه در مبادله قبول نداشته باشد

وی در پاسخ این پرسش که چرا معامله با پول بدون پشتوانه مشروع است در حالی که معامله با این پول غرری است چون قدرت خرید آن اصلا معلوم نیست، گفت: شما احدی از فقهاء را پیدا نمی کنید که پول اعتباری را به عنوان مال و واسطه در مبادله قبول نداشته باشد. حین معامله نباید معامله غرری باشد و اینکه قیمت خانه خریداری شده در سال آینده چه میزان خواهد بود، هیچ ربطی به غرر ندارد و الا باید همه معاملات را غرری بدانیم. اگر حین معامله ثمن و مثمن مشخص باشند معامله صحیح است و غرری نیست همانطور که همه فقهاء چنین فتوا داده اند.

 

اگر تمام طلاهای دنیا نیز جمع شود جوابگوی پولطلا نخواهد بود

در انتهای این نشست حجت الاسلام متولی امامی در پاسخ به این پرسش که آیا حجم طلای موجود در ایران برای اجرای طرح پولطلا کافی است یا خیر، گفت: طبق گزارش خود بانک مرکزی معادل 3500 تن طلا در خزانه بانک مرکزی وجود دارد که با یک دهم آن پول فعلی این طرح تامین می شود و با این حجم طلا می توان کل نقدینگی موجود را جمع کرد و در ازای آن طلا منتشر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان این ادعا را از اساس باطل خواند و گفت: اگر تمام طلاهای دنیا نیز جمع شود جوابگوی پولطلا نخواهد بود، اشتباه این دوستان این است که حجم معاملات امروز را همچون حجم معاملات اقتصاد معیشتی هزار و چهارصد سال پیش می بینند که بالای نود درصد نیازها به صورت معیشتی و سنتی تامین می شد در حالی که امروز به جهت شکل گیری تولید تجاری و تخصصی بالای نود درصد نیازها تخصصی است.

به عنوان مثال در ایران سالیانه حدود 86 میلیارد دلار برای واردات نیاز است که تبدیل این رقم به طلا معادل با چندهزار تن طلا است که برای واردات باید از کشور خارج کنیم تا بتوانیم کارخانه و مواد اولیه و نیازهای تجاری را وارد کشور کنیم. تمام طلاهای دنیا هم جمع شود حتی پاسخگوی این بخش از اقتصاد نیز نخواهد بود.

همچنین حجت الاسلام دکتر محقق نیا در تکمیل این پاسخ به ناکارآمدی حجم طلای موجود در تامین حقوق کارمندان اشاره کرد و گفت: اگر به جای خود طلا، رسید طلا دست مردم باشد و دولت انضباط مالی خود را رعایت نکند و حجم رسیدها بیش از طلا شود باز همین مشکل به وجود خواهد آمد./504/241/ح

.