اخبار > تعريف و روش شناسي علم اقتصاد



  چاپ        ارسال به دوست

تعريف و روش شناسي علم اقتصاد

تعريف و روش شناسي علم اقتصاد

خيرمقدم عرض مي‌کنيم خدمت جناب آقاي دکتر که صحبت کردن و اين فرصت را به ما دادند درجمع محققان و اعضاي انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم شرکت کنند و دربارة موضوع مهمي که ايشان هم در اين زمينه صاحب نظر هستند و مقالاتي نوشته‌اند مقداري گفتگو کنيم. من فقط سعي مي‌کنم خيلي کوتاه انجام اقتصاد اسلامي حوزه علمية قم رامعرفي کنم. انجمن از اعضائي تشکيل شده که درقم مشغول تحصيلات و تحقيق در زمينة اقتصاد اسلامي هستند. برادران حاضر در اين جلسه داراي مطالعاتي در زمينه مباحث اقتصادي که در دانشگا‌ه‌ها ارائه مي‌شود و همچنين در ارتباط با فقه جعفري مطالعاتي دارند وداراي تحصيلات درسطوح عالي هستند معمولاً اکثر افراد از دانشگاه‌هاي کشور داراي مدرک دکترا هستند و در حوزه هم سالها هست که به تحصيل و تحقيق درزمينة فقه اسلام مي پردازند.

اکثر برادران سالهاي متمادي دررابطه با مباحث و موضوعات اقتصاد اسلامي تحقيق کردند و داراي کتاب‌ها و مقالات متعددي درزمينة اقتصاد اسلامي هستند.

حدود تقريبا 4 سال هست که در حوزه علمية قم اين انجمن تأسيس شده و افرادي هم که عضو اين انجمن هستند در مؤسسات موجود درقم عضو هيئت علمي مؤسسات علمي هستند. درقم 4 مؤسسة علمي وجود دارد که 2 تا از اين مؤسسات بيشتر آموزشي هستند و تحقيق به صورت فرع کار آنها محسوب مي‌شود در زمينة اقتصاد و اقتصاد اسلامي ولي 2 مؤسسه هم هستند که کار اصلي شان پژوهش در اقتصاد اسلامي هست و نسبت به آموزش کار فرعي مي‌کند و دوره‌هايي را براي آموزش برگزار کرد.

مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني و دانشگاه مفيد جزو مراکزي هستند که کار آموزشي مي‌کنند. بيشتر تحقيقات را در کنار اين کار انجام مي‌دهند و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه را دررتبه دوم قرار مي‌دهند. علاوه بر اين در قم مرکز جهاني علوم اسلامي وجود دارد که داراي مدارس متعددي هست و در اين مدارس طلاب از سراسر دنيا دراين مدارس مشغول تحصيل هستند. در علوم اسلامي که در اين مراکز هم رشته اقتصاد، فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامي وجود دارد و دانشجوياني در اين مراکز مشغول تحصيل هستند.

بنده عذر خواهي مي‌کنم ازاينکه ما همه را از دوستان دعوت کرديم. جمعي درحدود 50 نفر اعضاي انجمن هستند و در حدود بيش از 100 نفر دانشجوياني هستند که در اين حوزه مشغول تحصيل اند که واحد دانشجوي انجام را تشکيل دادند ولي به لحاظ اينکه دعوت حضرتعالي به انجمن حالت غير منتظره داشت و ما نتوانستيم که مقدمات لازم را فراهم کنيم به لحاظ اينکه وقت کمي براي اين کار داشتيم دوستان برخي نتوانستند کلاسها و تحقيقات خدشان را هماهنگ کنند. و در اين جلسه شرکت کنند. ان شاء الله، فيلمبرداري مي‌کنند و حاصل اين جلسه از لحاظ علمي به همه دوستان ارائه خواهد شد.

من دعوت مي کنم ازاستاد مُزقه که تشريف بياورند به جايگاه براي ارائه مطالب خودشان.

ايشان ازصبح زود مشغول بازديد از مراکز و مباحثه علمي با افراد بوده اند تا به الان و ايشان مي فرمودند که من براي ارائه يک سخنراني آکادوميک و علمي الان آماده نيستم ولي دررابطه با همين موضوع که ايشان عرض کردند مقالات متعددي دارند فرمودند که ايشان يک نظري دارد در رابطه با علم اقتصاد اين را تقديم خواهد کرد و بيشتر دوست دارند که حالت گفتگو و مباحثه با دوستان داشته باشند و برادران هم دربحث شرکت کنند. من اميدوارم که دوستان هم فعال برخورد کنند و دراين جلسه بتوانيم بحث عميق ومحتوايي مفيدي دررابطه با تعريف و روش علم اقتصاد داشته باشيم.

دکتر:

اين مطلب را توضيح داده‌اند که بحث نظام اقتصادي را ما اسلامي و غير اسلامي داريم ولي درفهم پديده‌ها و رفتارهاي اقتصادي درجوامع گوناگون اسلام داراي مباني هست يعني قوا عربي را براي تحليل داده که ما مي‌توانيم با آن قواعد هم جامعه‌اي که اسلامي نيستند تحميل کنيم و هم مي‌توانيم جامعه‌اي که اسلامي هستند تحميل کنيم بنابراين براين اساس مي توانيم بگوييم که علم اقتصاد اسلامي جهاني داريم. دررابطه با سوالاتي که شده بيشتر دررابطه با بحث ربا و منطق حرمت ربا هست که ها فرموديد ما اين بحث را چون به عنوان يک مثال ذکر شده بود و بحث اصلي دررابطه اقتصاد اسلامي بود اين سوالات را مطرح نمي کنم ولي يک سوالي را يکي ازدوستان کردند که در اين مطلبي که شما دررابطه بااقتصاد اسلامي بيان کرده ايد تجربه چه نقشي دارد و آيا اين اقتصاد اسلامي که شما فرموديد با تجربه ابطال پذير است؟

جواب دکتر:

من براي اينکه اين سوال به نتيجه برسد عرض مي‌کنم بر اينکه وحي و تجربه مکمل هستند فعل واقع شکي نيست ولي در عمل ما گاهي مي‌بينيم که تجربه ممکن بر خلاف وحي به ما اطلاعاتي را بدهد يا برعکس، چيزي را که تجربه شده وحي بر خلافش بدهد، اين احتمال وجود دارد به لحاظ اينکه ما فهمون را از وحي داريم، خود وحي رانداريم بنابراين از آن طرف تجربه هم يک علم قطعي را به ما نمي‌دهد براي ما يک علم ضمني راايجاد مي‌کند بنابراين محتمل هست که چيزي که از تجربه بدست مي آوريم و آن فهمون از وي اختلاف پيدا بشود و تعارض بدهد. اين را شما فکر مي‌کنيد چونه بايد حل کرد؟

جواب دکتر:

تشکر مي‌کنيم از تساد بزرگوار بنده يک جمع بندي مي کنم که ان شاء الله ايشان از اين جمع بندي راضي هستند و جلسه را با اين جمع بندي خاتمه خواهيم داد. دررابطه با اقتصاد اسلامي درفهم پديده‌ها و رفتارهاي خارجي ايشان مي فرمايند که اقتصاد اسلامي داراي اسلام، داراي قواعدي است که با آن مي توانيم قواعد و رفتارها هم تحليل کنيم حتي رفتارهاي يک کافر را و هم چنين رفتارهاي مثل اين، اما درتغييرواقع و تبديل آن به آن حالتي که مورد قبول اسلام هست. قطعاً اينجا با نظام اقتصادي اسلامي داريم اين را تحت عنوان نظام مطرح مي‌کنيم و يک چيز جديد و عمومي نيست و تغيير واقع من اينجور استنباط کردم در آن بخش تغيير واقع يعني نظام اقتصادي ما دو بخش داريم: بخش مؤسساتي داريم و يک بخش رفتاري داريم، در آن بخش مؤسساتي هم بايد ازصحبت‌هاي ايشان اين طور بدست مي آمد که تغييرواقع در آن بخش مؤسساتي که اسلام پيشنهاد کرده اين دفاع عقلي دارد و مربوط به ارزشها نيست، اما در آن بخش رفتاري نظام اقتصادي، اينجا چون رفتارها مبتني بر بينش‌ها و ارزشها هستند اين قابل تغيير نيست اين فکر مي‌کنم جمع بندي از بيانات ايشان بود.


١٨:٠٠ - يکشنبه ١٩ شهريور ١٣٩١    /    شماره : ٣٠١١٠٥    /    تعداد نمایش : ١٤٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




.